RUMUSAN
Interaksi bermaksud proses saling bertindak balas, saling
mempengaruhi antara satu sama lain.
Pendekatan dan strategi yang berkesan dalam interaksi mesti diadakan supaya
segala maklumat dan ilmu sampai kepada murid tersebut. Interaksi dalam bilik
darjah adalah penting dalam usaha mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran
yang efektif. Berdasarkan laporan, kumpulan ini telah membuat Projek Beraasakan
Sekolah (PBS) mereka di SMK Taman Desa untuk mengkaji interaksi dalam bilik
darjadi sekolah tersebut. Objektif kajian pertama ialah mengaplikasikan pola
interaksi dalam bilik darjah. Terdapat beberapa jenis-jenis dan kepentingan
yang ada dalam pola interaksi. Antara jenis-jenis interaksi dalam bilik darjah
ialah interaksi sehala/interaksi tradisional, interaksi dua hala antara guru
dan murid, interaksi dua hala antara murid dan murid, dan interaksi pelbagai
hala antara guru dan murid dengan murid dan murid. Menurut Abdul Rasid Jamian
et al. (2013) interaksi lisan antara guru dengan murid berlangsung secara baik
di dalam bilik darjah, dengan adanya penggunaan strategi, kaedah, teknik, dan
pendekatan yang sesuai. Kepentingan mewujudkan interaksi yang berkesan dalam
bilik darjah pula ialah pelajar lebih berasa motivasi dan dapat menimbulkan
minat dan perhatian terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran, mengeratkan
hubungan guru dengan murid dan murid dengan murid, ilmu yang disampaikan lebih
berkesan dan bermakna, melahirkan pelajar yang aktif dalam bilik darjah, mlatih
pelajar untuk berkomunikasi, dan dapat mengenal pasti tahap pengetahuan murid
tersebut. Objektif kedua kajian ini ialah mengenalpasti halangan atau gangguan
dalam proses interaksi dalam bilik darjah. Terbahagi kepada tiga Fizikal,
Bahasa, Psikologi. Fizikal merujuk kepada gangguan persekitaran semasa
berlakunya interaksi dua hala antara guru dan murid. Bahasa merujuk kepada
gangguan makna atau semantik seperti menggunkan bahasa kurang sopan, kasar dan
ringkas. Psikologi pula merujuk kepada tingkah laku emosi dan juga pemikiran
manusia. Objektif yang ketiga atau terakhir ialah cara mewujudkan interaksi
berkesan dalam bilik darjah. Antaranya ialah mengamalkan sikap kepimpinan
demokratik, mengelolakan pelbagai aktiviti berkumpulan, percakapan yang jelas
dan menggunakan teknik menyoal, dan strategi memusatkan murid.
RUJUKAN
Abdul
Rasid Jamian, Shamsudin Othman, & Sufiza Ishak. (2013). INTERAKSI LISAN
DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU. JURNAL PENDIIDKAN BAHASA
MELAYU - JPBM, 3(1), Page 42.
URL LINK: http://journalarticle.ukm.my/6370/
Comments
Post a Comment