PEMBELAJARAN ABAD KE-21





RUMUSAN
            Pembelajaran abad ke-21 bermaksud proses pembelajaran yang berpusatkan murid berteraskan elemen komunikasi, kolaboratif, pemikiran kritis, dan kreativiti serta mengaplikasikan nilai murni dan etika. Pelaksanaan pengajaran abad 21 ini adalah berdasarkan KSSR dan KSSM adalah merupakan penanda aras keberkesanan pendidikan abad 21 seperti yang dihasratkan Kementerian Pendidikan Malaysia mulai tahun 2014, selaras dengan transformasi pendidikan negara dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013 - 2025). Objektif pertama ialah mengenali kemahiran yang perlu dikuasai dalam pembelajaran abad ke-21.  Terdapat tiga kemahiran iaitu kemahiran pembelajaran dan inovasi, kemahiran maklumat, media dan teknologi, dan kemahiran hidup dan kerjaya. Menurut Zubaidah (2016), pencapaian keterampilan abad ke-21 ialah memperbarui kualitas pembelajaran, membantu siswa mengembangkan partisipasi, menyesuaikan personalisasi belajar, menekankan pada pembelajaran berbasis proyek/masalah, mendorong kerjasama dan komunikasi, meningkatkan keterlibatan dan motivasi siswa, membudayakan kreativitas dan inovasi dalam belajar, menggunakan sarana belajar yang tepat, mendesain aktivitas belajar yang relevan dengan dunia nyata, memberdayakan metakognisi, dan mengembangkan pembelajaran student-centered. Objektif kedua ialah ciri-ciri pembelajaran abad ke-21, iaitu komunikasi, pemikiran kritis, kolaborasi, dan kreativiti. Objektif ketiga pula ialah cabaran-cabaran dalam melaksanakan pembelajaran abad ke-21, antaranya ialah, cabaran alaf baru yang mana perubhan dari segi ekonomi dan politik. Selain itu, budaya ilmu, budaya masyarakat iaitu pemikiran ilmu yang lebih kreatif diperlukan dan akhir sekali, saingan tinggi terhadap pelajar dan menyebabkan masalah sosial. Objektif keempat ialah mengenali bilik darjah. Konsep bilik darjah ialah proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan, guru dapat mengawal tingkah laku, memudahkan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah, bilik darjah boleh menjadi  bilik, padang, makmal sains, dewan atau makmal computer. Objektif kelima pula ialah ciri-ciri guru abad ke-21, antaranya ialah berkesediaan sebagai guru, berpengetahuan tinggi, bijak menggunakan teknologi terkini, mempunyai kemahiran kaunseling, dan berketerampilan menarik. Objektif yang keenam atau terakhir pula ialah ciri-ciri pelajar abad ke-21, antaranya ialah, bijak menyoal, yakin berkomunikasi, menjana idea, berkeperibadian tinggi, pemikiran kritis dan pandai menggunakan kemahiran ICT.



RUJUKAN
Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan dengan tema “Isu-isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad (Vol. 21, No. 10).

URL LINK: https://www.researchgate.net/publication/318013627_KETERAMPILAN_ABAD_KE-21_KETERAMPILAN_YANG_DIAJARKAN_MELALUI_PEMBELAJARAN

Comments