RUMUSAN
Alam pembelajaran ialah
keadaan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak-kanak,
sama ada di dalam bilik darjah atau persekitarannya (Lee Shok Mee, 1993). Hal
ini bermaksud cara-cara untuk menarik perhatian murid atau pelajar untuk
belajar menggunakan bahan-bahan tambahan seperti Alat Bantuan Mengajar (ABM).
Berdasarkan laporan, kumpulan ini telah membuat Projek Berasakan Sekolah (PBS)
di Sekolah Bukit Rahman Putra untuk mengkaji persediaan ke alam persekolahan
dan bagaimana aksi guru di sekolah tersebut. Objektif kajian yang pertama
kumpulan ini ialah faktor-faktor persediaan ke alam pembelajaran. Terdapat
dua(2) faktor yang diperoleh yang pertama ialah penggunaan buku Rancangan
Pengajaran Harian (RPH), yang mana merupakan rangka kerja aktiviti pengajaran
dan pembelajaran bagi guru dan mengandungi beberapa elemen yang perlu ditulis
bagi memudahkan guru mencapai objektif yang telah ditetapkan. Faktor kedua atau
terakhir ialah Alat Bantu Mengajar (ABM) iaitu merupakan alat yang mampu
menimbulkan rangsangan dan seterusnya akan memperluaskan minda dan pengalaman
pelajar. Menurut Ilias et al. (2013), faktor yang mendorong penggunaan Bahan
Bantu Mengajar (BBM) ialah kefahaman pelajar, minat pelajar, reaksi positif
pelajar dan kemudahan guru untuk mengajar. Manakala, halangan dalam penggunaan
BBM pula ialah kekangan masa, kekurangan BBM, tempat yang terhad, masalah
teknikal, kurang kreativiti dan sikap guru yang negatif. Objektif kedua kajian
ini ialah kepentingan kajian di sekolah. Terdapat tiga(3) kepentingannya, yang
pertama ialah menjana dan menghasilkan penyelidikan baru. Pengetahuan yang
didapati di sekolah telah menyumbang kepada informasi baru atau penemuan baru
yang dapat memberi manfaat kepada kumpulan ini. Yang kedua, meningkatkan
pemahaman terhadap subjek Pengurusan Pembelajaran. Hal ini demikian kerana
maklumat yang dijana melalui projek ini dapat digunapakai oleh pensyarah,
pelajar, dan industri pendidikan. Yang ketiga atau terakhir pula ialah,
komunikasi antara murid dengan guru dapat ditingkatkan kerana guru yang mahir
berkomunikasi ini Berjaya menghasilkan suasana pembelajaran yang lebih ceria.
Objektif ketiga atau terakhir kajian pula ialah mengenal pasti aksi guru di
sekolah. Hasil kajian mendapati guru mengambil berat setiap pandangan yang
diberikan oleh murid, guru menggunakan kaedah percakapan yang betul ketika sesi
pengajaran dan pembelajaran (P&P), guru juga dinampak tenang dalam
mengatasi masalah murid, dan akhir sekali guru menggunakan proses pembelajaran
dengan sikap lemah lembut dan kasih sayang. Hasil daripada aksi guru tersebut
ia dapat menarik minat pelajar untuk belajar, maklumat yang disampaikan oleh
guru mudah untuk pelajar fahami, dapat mempertingkatkan prestasi murid dan
suasana pembelajaran dan pengajaran (P&P)
lebih sempurna.
RUJUKAN
Ilias, M. F.,
Ismail, M. F. & Jasmi, K. A. (2013). Faktor Dorongan dan Halangan
Penggunaan Bahan
Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di Sekolah Bestari
(Motivation
Factors and Obstacles use of teaching aids by the Islamic Education Teacher
in Smart School)
in 3rd. International Conference on Islamic Education 2013
[ICIED2013]) at
EPF Institute, Kajang, Selangor, Malaysia on 6 - 7 April 2013, p. 943-
953. ISBN:
978-96710160-4-6.
Comments
Post a Comment